Svinga med snabeln och vifta på baken...

Jobbet tar mig till olika platser oavsett om jag vill eller inte, idag passerades Oskarshamn. Hade nog inte reflekterat över orten speciellt mycket om det inte varit för att jag passerade samma rondell som för 10 år sedan. Det väckte minnen!

Året var som ni förstått 1999 och IFK Norrköping skulle spela mot Kalmar FF på Fredrikskans. Dagen innan matchen hade 3 tappra gett sig iväg på cykel mot Kalmar. Det var Billy, David och Joel, den siste av de tre gav upp i höjd med Gamleby och tog in på ett pensionat. De övriga 2 nådde målet några timmar innan avspark och mötes upp av en då mycket ny medlem i PF nämligen nuvarande ordföranden Pontus Franzén. Cyklingen har fått efterföljare, men ingen i klass med dessa herrar.

Av matchen minns jag inget speciellt men hemresan har etsat sig fast i mitt minne. Där vid rondellen i Oskarshamn ligger ett Mc Donalds som blev matstopp för bussen. En känd profil på läktarna i Norrköping beslutade sig då för att inta rondellen och köra helikoptern inför en glad och påhejande publik, som blev ännu gladare när IFK´s spelarbuss gled in i rondellen!

2 kommentarer:

  1. En annan ruskigt bra historia från slutet av 90-talet eller om det var början av 2000-talet, var när vi brände av en bengal vid nått stopp och insåg att vi stod på en OK Mack. Jag tror att det finns bildbevis på det tilltaget. Har för mig att vi vunnit stort mot Västra Frölunda och att vi körde ett Polkagris-tifo innan matchen :)

    SvaraRadera