Mycket gnäll och lite bidrag!

Som många av er läsare antagligen känner till pågår just nu förhandlingar mellan IFK Norrköping och Norrköpings kommun angående ett övertagande av Norrköpings Idrottspark från IFK:s sida. Förhandlingarna hinner inte ens komma till en officiell lösning innan gnället runtom börjar.

Visst, lag som Sleipner och Sylvia vill ju givetvis värna om sina egna intressen, men att gå ut i tidningen (dagens Folkbladet) som Sleipner har gjort, och tjuta över att man känner sig överkörda och negligerade i samband med förhandlingarna när man själva inte bidrar med något nämnvärt kapital, känns bara absurd och barnsligt. Under 2010 ska IFK (som det ser ut i dagsläget) betala kommunen åtta miljoner kronor. Vad betalar Sleipner för en säsong? I grova drag kan jag tänka mig att det rör sig om 100 000 kronor. Det är alltså 1/80-del av vad IFK ska betala när de spelar i Superettan. Ändå hör man gnäll om att allt är så orättvist mot de mindre klubbarna. Ologiskt, någon? Min åsikt är att det man får ska reflekteras i det man ger, och i det här fallet har alltså Sleipner inte mycket att säga till om.

Vad beträffar ett eventuellt övertagande av Idrottsparken är jag positivt inställd, om man nu kan säga att man är det med den futtiga kunskap man har om hela uppgörelsen. Finns orken och energin skulle IFK kunna göra stora ekonomiska vinster på ett sådant övertagande, och man skulle ju även kunna komma till skott med någon form av uppgörelse med kommunen som ger mindre klubbar, i måttlig mån, tillgång till arenan i utbyte mot pengar. Då skulle breddfotbollen i Norrköping ändå inte drabbas nämnvärt, och hela staden skulle få tillgång till arenan.

Jag ser inga nämnvärda nackdelar med detta. De mindre klubbarna får vad de betalar för, och kan därför sluta snylta på IFK, som de har fått göra alldeles för länge. Vad tycker ni?

Lite korta spelarnyheter:

Slitvargen Dennis Östlundh, för tillfället mittfältare och lagkapten i Assyriska FF, granskas av IFK, som också har lämnat en förfrågan till Assyriska. Intressant!

Sama är numera hjälptränare i IFK, med uppgift att bland annat drilla spelarna mer individuellt. Intressant, det också!

Calle Svensson (Sleipner) verkar vara någorlunda aktuell, och det är inget negativt i mina ögon. Vi behöver en vänsterback som kan backa upp och helst ta över från Gunnar Thor Gunnarsson.

4 kommentarer:

  1. När jag för några år sedan besökte Borås Arena slogs jag av hur oerhört välanvänd den arenan var - sista träningen för något ungdomslag slutade 1 timme innan avspark för Elfsborg, och i princip direkt efter slutsignalen startade en annan grupp knattar.

    Mitt intryck av Nya Parken är att man inte alls använder konstgräset lika mycket.

    Eller har jag fel?

    SvaraRadera
  2. Min uppfattning är att arenan absolut inte nyttjas så pass mycket som den skulle kunna göra, så jag tror att du har rätt där Bark.

    Vi får hoppas att det blir bättring, för hur ful den än må vara så kan det ju ändå bli en god tillgång.

    SvaraRadera
  3. Förhoppningsvis är parken vår inom en snar framtid!

    SvaraRadera
  4. Skriv lite om parken debatten eller om russels triumf eller varför inte om varför ni tror att det inte blir något med Calle Svensson?

    Alltid roligt att höra era åsikter :-)

    SvaraRadera