Ståplats, om jag själv får välja.

Min kollega, Frank-Björn, har redan varit inne och snuddat lite på ämnet Tyskland. Tyskland är enligt mig ett föregångsland inom fotbollen. Frank-Björn skrev att Bundesliga har ca 7000 fler åskådare per match än vad penningstinna Premier League har. Konstig kan tyckas, lag som Chelsea, Manchester United m.fl. borde väl rimligtvis ha lapp på luckan varje lördag. Hur kan då Dortmund, Stuttgart och Bayer Leverkusen dra mer folk, undrar vän av ordning?

Jo, svaret stavas STÅPLATS. De nybyggda arenorna i Tyskland har ståplatser, vilket gör att det går att trycka in mer folk. Men pengar då? Är inte Bundesliga klubbarna intresserade av att känna så mycket pengar som möjligt? Jo det är de nog, men de vet också värdet av att ha den stämning som våra Tyska vänner skapar på ståplatserna. Ståplatser? Innebär det inte att det blir mer huliganism? (hör jag från ett kontor i Stockholm) Nä, det beror helt på hur man bygger sina arenor. Vill man inte att motståndar fansen ska blanda sig med varandra så bygger man därefter.

Just arena frågan och ståplatsernas vara eller inte vara har drivits ganska hårt av SEF:s general sekreterare, Tommy Theorin. Har nyss läst igenom en kandidatuppsats av ett gäng studenter vid Företagsekonomiska Institutionen som heter ”Hur ska svenska fotbollsklubbar bli framgångsrika i Europa”. Mycket läsvärt förövrigt, men på sidan 34, så hajjar man till. Följande går att läsa, citat: ”Faktorer som spelar in här enligt Tommy Theorin är framförallt säkerhet, bekväma sittplatser under tak och att det ska finns möjlighet att kunna äta och dricka gott. Dessa är enligt honom förutsättningar som förväntas när man går på vilken underhållning som helst”

(Läs hela uppsatsen här: http://www.uppsatser.se/uppsats/9f6f3fed18/)

För det första, herr Theorin, så är inte fotboll för mig och många andra underhållning. Det är något vi lever med dagligen, fotboll är lidelse, kärlek, hat, vänskap, glädje och sorg. Den gamla Liverpool managern Bill Shankly sa att ”vissa säger att fotboll inte är på liv och död, jag kan tala om att det är allvarligare än så”. IFK Norrköping för mig är just allt detta jag skrev, det är inte underhållning herr Theorin.

För det andra så förväntar inte jag och många många fler med mig att vi ska sitta skönt på en fotbollsmatch. Jag, och mina kollegor här på ”I vått och torrt”, är engagerade supportrar, vi lever oss in i matchen, kan nog säga att vi är lika svettiga som grabbarna på planen efter en match.

För det tredje, jag och merparten av alla engagerade supportrar i detta avlånga land, nöjer oss med några kalla öl i paus. Mat kan vi äta hemma.

Men, nu ska ni inte sitta där hemma i stugorna och tro att jag förespråkar en arena full med bara ståplatser, nä, se och lär av Tyskland, där har man gjort en perfekt kompromiss. De som vill stå, sjunga o leva sig in i matchen har den valmöjligheten. De som vill sitta bekvämt, äta god mat har också den valmöjligheten. Låt oss ha det så här i Sverige också, valmöjligheter, även i framtiden...
Ok?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar