Styret av Svensk fotboll...

Brukar med jämna mellanrum gå in och med ett mycket kritiskt öga läsa på Svenska Fotbollsförbundets hemsida. Snubblade över en, i sig inte så upphetsande artikel, men med lite distans så växer frågorna.

Vid ett seminarium i Malmö så hade topparna inom Svensk fotboll samlats, man skulle nu diskutera de kommersiella intressena runt fotbollen. Alltså, hur man ska lyckas krama så mycket pengar som möjligt ur vår kära sport.
Följande går att läsa, citat: ” exponeringen i all media ökar, antalet tv-tittare som ser svensk fotboll ökar i en tid där TV-tittande allmänt är på nedgång. Dock finns det mer att göra för att fler ska besöka våra arenor”.

Om man stannar upp, och tänker till, så har vi svaret på slutfrågan, hur vi får folk till arenorna. TV bolagen styr idag Svensk fotboll med järnhand, man kan, i princip, kräva ändrade matchdagar utan att förbundet enst tänker tanken på att säga stopp. Det blir smått bizzart att då klaga på att folk inte går till matcherna, när man i samma stund säger ja till att flytta en match från en Söndag till en Onsdag. Det faktum att när förbundet lottar omgångarna så får klubbarna yttra sig, men att det är TV bolagen som i slutändan bestämmer när ditt och mitt lag ska spela.

Jag läser vidare i artikeln och stöter på följande, citat: ” Patrik Andersson och Fredrik Perulf från Starcom redovisade sina tankar om hur fotbollen konsumeras i framtiden. De redovisade bla:

förstå värdet av produkten - med det menas att fotbollen spelas live,
berätta en bra historia - fotbollen berör på så många olika sätt,
gemenskap, ett intresse, en kärlek, som delas av nånga på många mötesplatser,
tillgänglinghet -se matcher på databn, i mobilen, på stan på skärmar, fler ser mer,
köp lojalitet - tänk om Malmös finans väljer att köpa loss Zlatan hem!

Mycket intressant… Att ens skriva att fotboll spelas live är galenskap isig, och att sen hävda att det är en produkt är bara osmakligt. Fotboll för mig och många med mig är inte en produkt, fotboll är känslor och det händer i realtid (för den som inte visste det), behöver väl inte skriva mer angående det… (känns som upprepning av föregående inlägg jag skrivit). Tillgänglighet… ja stå eller sittplatsbiljett kanske?? Ska ”de” pumpa ut vår fotboll i allehanda media så är vi tillbaka på ruta ett, ”varför går folk inte på fotboll”

Men här ser vi vad de som styr Svensk fotboll vill, och det farliga är att det inte är fotbollsrörelsen själv utan att det är Media bolag som styr.

Finns säkert anledning att återkomma i denna fråga.

(Läs hela artikeln här: http://svenskfotboll.se/arkiv/svensk-fotboll/2009/11/kommersiella-fragor-i-fokus-pa-fotbollsforum-2010/)

1 kommentar: