Vi vet alla att spelschemat som släpps inför säsongen med största sannorlikhet kommer att ändras radikalt ju längre säsongen fortskrider, detta för att den ska passa de TV-bolag som köpt rättigheterna till att sända matcher. Detta drabbar enbart oss besökare på fotbollsarenorna.
TV-bolag runtom i Europa har tack vare extremt fördelaktiga kontrakt med fotbollsligor och dess föreningar fått enorm makt att styra över respektive ligas spelschema.
Detta innebär att:
• Matchdagar sprids över alla möjliga och omöjliga tider och veckodagar.
• Ingen hänsyn tas till traditionella avsparkstider eller oss supportrar som följer sitt lag live.
• Publiksiffrorna sjunker.
• Publikintäkterna för föreningarna minskar
Ett motsatsförhållande är att i samband med de TV- sända matcherna visas ständigt snuttar på läktarna och den stämning som vi aktiva supportrar på plats skapar. Den atmosfär som vi lägger grunden för är ett säljande argument och en grundbult i den show som attraherar TV- tittarna. Motsatsförhållandet ligger i att supportrarnas medverkan på matcherna hindras av samma aktörer som generar ekonomiska vinster på vårt deltagande.
Vad blir resultatet under rådande omständigheter?
• Vi supportrar kommer i allt mindre utsträckning kunna planera vår tid för att gå på fotboll .
• TV- bolagen kommer mista oss som en del i den show de säljer till sina kunder.
• Supportrarna försakas. Vi förtjänar en bättre service och bättre tillgång till den produkt vi önskar konsumera; fotbollen.
Det finns en rad enkla åtgärder som kan vidtas för att säkra supportrarnas medverkan i matcharrangemangen:
• Ett första är att matcherna spelas på tider vilka möjliggör medverkan för så många supportrar som möjligt, både hemmalagets och bortalagets. Flyttas fokus ifrån TV- bolagens pengar till att värna om supportrarna så vinner samtliga inblandade aktörer på det.
• En andra åtgärd är spika hela säsongens spelschema så tidigt som möjligt så att supportrar har tid att rensa sin kalender och samverka med andra supportrar för att anordna resor till matcherna.
Fotbollspubliken utgör en stark konsumentgrupp.
Det är dags att vi inser vår styrka och använder den till att påverka de aktörer som styr över den Allsvenska- och Superettafotbollen som vi så passionerat älskar och värnar om. SvenskFotbollSupporterUnionen, SFSU, är en organisation som jobbar för att tillvarata Sveriges fotbollssupportrars intresse. Vi vill verka för en fotboll tillgänglig för alla och då är i god förtid angivna matchtider samt ett fast liggande spelschema två grundincitament.
Football Supporters Europe är en europeisk organisation som likt SFSU tillvaratar supportrars intresse och rättigheter. De uppmärksammar just nu i april/maj-månad under parollen OUR GAME, OUR TIME!, de problem som det ständigt föränderliga spelschemat ger oss aktiva supportrar. Det är glädjande att supporterorganisationer gör gemensam sak och verkar för en supportervänlig fotboll. SFSU uppmanar så många svenska supportrar som möjligt att bli en del av kampanjen.
/SFSU, FSE, PEKING FANZ, PEKING ULTRAS, P.T.G
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar